Grøn omstilling - dilemmaer og valg
Vi deler gerne vores erfaringer med grønne initiativer i møde- og konferencebranchen
Den grønne omstilling er en proces fyldt med dilemmaer, som konstant kræver nytænkning. Vi har taget markante skridt mod at tage mere hensyn til miljøet. Vores indsats giver indblik i muligheder og udfordringer, der møder branchen. Restaurantchef Knud Pagh deler sine erfaringer med at balancere et højt serviceniveau og grønne tiltag.
Farvel til papbægrene
I januar 2025 fjernede vi de fleste papbægere fra kaffebarerne. Hidtil er der blevet brugt ca. 96.000 papbægre årligt. Nu står der krus og glas, og når du er gæst hos os, opfordres du til at genbruge din kop. Tiltaget sparer ressourcer og ændrer vaner. Kaffe-to-go drikkes dog fortsat af pap.
”Det er ikke en økonomisk beslutning, men et vigtigt skridt i en grønnere retning. Det skaber også dialog om, hvordan vi kan yde service med mere hensyn til miljøet,” forklarer Knud Pagh.
Logistik og omtanke for miljø
Tiltagene har miljøfordele, men kræver også bedre logistik. Omlægningen fra papbægre til krus betyder mere opvask og kræver optimering af arbejdsgangene.
”På en dag med 1.000 gæster, der drikker kaffe tre gange, sparer vi mange papbægre, men det skaber ekstra arbejde. Logistik og omtanke for miljø går hånd i hånd,” siger Knud Pagh.
En ny faglighed for tjenerne
Omlægningen giver udfordringer for den faglige stolthed. Tjenerne er vant til at rydde af ved bordene, men nu skal de nogle gange lade service blive på bordet for at fremme genbrug. Det kan give misforståelser.
”VINGSTEDs tjenere er er stolte af deres fag, og de er vant til at servicere gæster ved at rydde af. Nu skal de aflære gamle rutiner, samtidig med at de skal undgå, at gæster misforstår deres handlinger som dovenskab eller manglende bemanding,” siger Knud Pagh. Han understreger, at det er en balance mellem traditionel service og nye grønne tiltag.
Udendørs servering og udfordringer med plast
VINGSTED har også udendørs arrangementer – ca. 350 om året. De tiltrækker alt fra fem til 1200 deltagere, så også her er der et behov for praktiske og mere miljøvenlige serveringsløsninger.
”Genanvendelige plastikkrus driller i opvasken, da de ofte skal tørres manuelt. Engangsplastik er ikke en løsning, - men vi skal nok finde et alternativ,” forsikrer Knud Pagh.
Drikkevandsstationer som alternativ til plastikflasker
I august 2023 erstattede vi plastflasker med drikkevandsstationer. Tidligere blev der brugt ca. 80.000 halvliters plastflasker årligt. Dette er nu reduceret med ca. 85%, hvilket har en markant effekt på CO2-regnskabet.
En samlet indsats for en grønnere fremtid
VINGSTED hotel & konferencecenter modtager årligt cirka 110.000 gæster, og med den volumen er selv små ændringer med til at gøre en stor forskel. Fra kaffekopper til drikkevandsstationer arbejder vi kontinuerligt med at passe godt på både gæster og miljø.
”Vi er stadig i en læringsproces, og nogle tiltag viser sig ikke altid at være så miljøvenlige, som vi havde håbet. Men det er vigtigt at tage fejlene med, lære af dem og fortsætte arbejdet mod en grønnere fremtid,” afslutter Knud Pagh.